Nota Infra: "De noordelijke voorvechter van mechanisch bestraten"

Toen hij twaalf jaar geleden bij Nota Straatmakers in Sneek kwam werken verwachtte hij niet dat het bedrijf zulke grote stappen zou zetten. Ondertussen is het bedrijf meer dan alleen een innovatief bestratingsbedrijf. Een gesprek met Durk Deinum.

DOOR FRED SCHUCH

Bij het bezoeken van de website is het al meteen duidelijk: de mensen van Nota Infra zijn hun belangrijkste goed. “Iedere medewerker is bij Nota Infra even waardevol”, vertelt Durk Deinum. Durk is sinds 2008 als hoofd financiën in dienst en ondertussen mede-eigenaar van het bedrijf. “Daarom houden we de drempel om met de leidinggevenden contact op te nemen laag, zodat alle medewerkers voelen dat er naar hen geluisterd wordt.”

Van onderaannemer naar hoofdaannemer

“In 1992 richtte Toussaint Nota het bedrijf op als stratenmakersbedrijf. Toen ik in dienst kwam vertelde hij mij zijn toekomstvisie. Eerst dacht ik dat het een beetje grootspraak was, maar zeven jaar later was die visie realiteit. Stap voor stap zijn we van onderaannemer in bestrating hoofdaannemer geworden in riolering, grondwerk, bestrating en waterbouw, en zitten we op een A-locatie in Sneek. Toen is ook de naam veranderd naar Nota Infra, waardoor gemeenten ons ineens heel anders zijn gaan zien.” Door de groei van het bedrijf houdt oprichter Toussaint Nota overzicht vanuit een helicopterview en zorgen andere mede-eigenaren voor de dagelijkse aansturing.”

Mechanisch bestraten

Al jarenlang is Nota Infra voorvechter van mechanisch bestraten. In 2009 kreeg de aannemer van FNV Bouw zelfs de Gouden Straatsteen uitgereikt. Zo gebruikt het bedrijf o.a. een Tiger-Stone bestratingsmachine waarmee de straat in één keer perfect wordt bestraat. Het bemannen van deze machine wordt vooral door de jongere generatie gewaardeerd. “De vakmannen die nog op hun knieën willen werken, worden langzaamaan zeldzaam”, verklaart Durk. “Daarom zouden we eigenlijk een machine moeten hebben die 100% automatisch bestraat, i.p.v. de semi-automatische Tiger-Stone. Deze ideale machine zou aanvoer moeten krijgen in pakketten, en de stenen en bisschopsmutsen zelf in verband moeten kunnen leggen. Je zou het kunnen vergelijken met een kleine asfaltmachine.” Durk vertelt hierbij dat 60 tot 70 procent van hun bestratingswerk uit herbestraten bestaat, wat het nu lastig maakt om dit volledig te automatiseren.

Nog weinig last van coronacrisis

Volgens Durk is er bij hun werkzaamheden in Noord-Holland, Friesland, Groningen en de Flevopolder, nog niet veel te merken van de coronacrisis. “Zolang er geen totale Lock Down komt gaan wij gewoon door, hoewel er vanwege het belang van de bereikbaarheid door hulpdiensten echter wel een paar projecten zijn uitgesteld. Zelf hebben we ook maatregelen getroffen zodat onze medewerkers afstand kunnen houden. Ze eten dus bijvoorbeeld niet meer in de keet, maar verspreid over een paar auto’s.”

Mooie contacten bij OBN

Sinds 2008 is Nota Infra weer opnieuw lid van de OBN, waarbij Durk zelf ook zo’n twee jaar bestuurslid is geweest. “Het grootste voordeel van het OBN-lidmaatschap vind ik dat je regelmatig met collega’s spreekt. We hebben allemaal dezelfde werkzaamheden en kunnen op die manier veel informatie uitwisselen. In de groep heerst ook een bepaald soort verbondenheid. Dat ervaar ik als erg positief. Het is een mooie vereniging waarbij ik het erg waardeer dat er zoveel mensen hun steentje bijdragen.”

Nota Infra BV

Wagenmakersstraat 18

8601 VA Sneek

tel: 0515 443 816

www.notainfra.nl